РТС Планета

Чувам те

Савети за учење

illustration1

Место за учење

Важан елемент припреме за учење представља простор у којем учимо. Наравно, свима је познато да у условима велике буке, мрака, хладноће учење постаје немогуће. Зато је важно као место за учење изабрати простор који испуњава све основне услове за несметан рад.

Рецимо, простор поред прозора, односно довољног извора светлости, при чему светлост несметано пада на књигу, а поглед кроз прозор одаје опуштеност и смиреност, другим речима, не одвлачи пажњу. Пријатна температура. Без буке.

Наравно, могућности су велике. Прилагодите услове својој личности. Сетимо се Њутна и јабуке која му пада на главу. Некоме, рецимо, одговара наведени пример, који подсећа на тиху собу и сто за учење или велику читаоницу у којој све варничи од концетрације. Другој особи, би одговарало баш супротно, односно, стална промена положаја и простора. Овде долазимо до најважније ставке у учењу, стила учења.

 

Стил учења

Простор за учење, темпо учења, понављање прочитаног градива у значајној мери зависи од вашег индивидуалног стила учења, односно јединственог сплета ваших способности и интересовања. Уколико препознате на који начин најлакше учите, учење вам може постати лакше и успешније.

Особе које воле да планирају свој дан, које преферирају ред у свакодневном животу – у одевању, ишрани, раду, дружењу – су тип личности којима највише одговара тишина собе, „тврда столица“ и дужи периоди рада. Ово су особе који најбоље памте кроз наставниково усмено предавање, који пажљиво прате поступак у раду, који показују велику упорност и решеност кад наиђу на проблем. Вама највише одговара индивидуалан рад и обавезно понављање које вам улива додатну сигурност у научено.

Уколико сте особа која је стално у покрету, која воли авантуре и тешко се придржава планираних активности, која најлакше памти кроз слике и доживљаје – онда, припадате стилу којем више одговара промена места, краћи интервали учења, рад у групи, сликовито и просторно представљање наученог. За ове особе је најважније да разумеју градиво у целини, односно шта је суштина онога што учи, и тек онда се окрећу детаљима и појединостима.

 

Активно учење

Приступ и начин учења је важан фактор успеха у учењу. Кад смо мотивисани и концентрисани лакше памтимо, промишљамо градиво на различите начине, лакше замишљамо и примењујемо у свакодневним ситуацијама.

Концетрација обично захтева краћи период времена, 10-15 минута „загревања“. У овој фази, важан улогу игра простор и положај у коме учите. Ако лежите и читате, и покушате да се удубите у текст, лако вам се може десити да задремате. Зато, почетна фаза захтева усправан седећи положај са рукама положеним на сто. Отклоните сваку буку, и свако ремећење пажње.

Квалитетно учење подразумева пуну укљученост свих мисаоних процеса. Из тог разлога, одбаците досадно ишчитавање текста и сизифовско понављање и меморисање бесконачног низа речи, слогова, гласова, зареза, тачки... Обрати пажњу, ако можеш... Покушај да се ставиш у улогу истраживача!!!

„Свако знање је створено из потребе за решавањем неког проблема из свакодневног живота и са собом носи задовољство откривања и стварања решења.“ – непознати мислилац

Увек крените од тог почетног проблема којим се градиво бави. И питања се намећу сама од пасуса до пасуса и уједно следе одговори. Кад прочитате ту авантуру истраживачевог ума, пробајте да препричате својим речима суштину прочитаног текста. Враћајте се на делове који вам стварају празнину у причи. Кад створите основу приче, бавите се детаљима и покушајте да поновите.

Укратко ово се зове учење са разумевањем, или активно учење. На овај начин ћете се много лакше концетрисати и посвећивати учењу, лакше проналазити у ствари које вас заиста интересују и које вам иду од руке. И на корак сте од проналажења будућег занимања.

 

Радне навике

Приступ и начин учења је важан фактор успеха у учењу. Кад смо мотивисани и концентрисани лакше памтимо, промишљамо градиво на различите начине, лакше замишљамо и примењујемо у свакодневним ситуацијама.

Укратко, што уредније учите, лакше вам се ствара навика, уједно и потреба за учењем. Са развијеном навиком за учењем лакше се концетришете, лакше учите, упорнији сте у раду, лакше долазите до успеха.

Шта је конкретно радна навика? После школе ручам, одморим се... урадим домаћи, научим за сутра и то је то. Уколико учите редовно, чешће ће те освежавати памћење и учићете мање, бићете сигурнији у своје знање и осећаћете се као да растете.

 

Измењено 22. 1. 2016

Menu